Kundtestmiljön
När du utvecklar din applikation för åtkomst till tjänsterna Personsök eller Filtransport kan du testa din applikation mot SPAR:s kundtestmiljö.
Ingen certifiering eller godkännande görs av din applikation, men vi rekommenderar att du testar din applikation i tillräcklig omfattning mot kundtestmiljön innan applikationen ansluts till SPAR:s produktionsmiljö.
Observera: Kundtestmiljön är enbart avsedd för att genomföra funktionella tester, ej prestandatesteter.
Alla anrop kräver autentisering. Du kan använda ditt klientcertifikat utfärdat av Expisoft för SPAR:s produktionsmiljö eller hämta ett testcertifikat från Expisoft: "Testcertifikat server- och stämpellegitimationer".
Persondata
Kundtestmiljön innehåller anonymiserad testdata.
Persondata uppdateras vid behov för att anpassa testpersonernas egenskaper så de överensstämmer med vad som kan förekomma i produktionsmiljön och data kan därför komma att ändras.
Personnummer
Om du har behov av testpersonnummer vid utvecklingen av din applikation så finns det en förteckning över sådana på Skatteverkets webbplats "API:er och öppna data". Dessa personnummer är definitionsmässigt korrekta men kommer aldrig tilldelas någon riktig person. Observera: Dessa testpersonnummer får endast användas i testmiljön - aldrig i produktionssystem.
Tjänster
Personsök
Testfall för Personsök i kundtestmiljön finns beskrivna i ett dokument under rubriken 'Relaterade dokument' längst ner på sidan.
I kundtestmiljön finns en kundanvändare med följande information:
- Kundnummer: 500243
- Uppdragsid: 637
Se exempelanrop på sidan Personsök.
Filtransport
Det är möjligt att ladda upp infiler i kundtestmiljön. Filerna kommer dock inte genomgå någon validering och är inte heller synliga vid en listning av infiler. Listning av infiler ger istället ett statiskt svar.
När en resultatfil hämtas kommer dess status att sättas till "Hämtad". För att simulera nya filer kommer status på alla hämtade utfiler sättas till "Ny" var 15:e minut.
Se exempelanrop på sidan Filtransport.
Frågor och felanmälan
Har du frågor angående kundtestmiljön kan du kontakta SPAR:s kundtjänst. SPAR kan enbart lämna stöd i frågor om funktionaliteten i kundtestmiljön och SPAR:s systemgränssnitt, ej i frågor som berör din egen applikation eller utvecklingen av den.
Om du upptäcker felaktigheter i kundtestmiljön kan du felanmäla det till SPAR:s kundtjänst.